Saturday, February 28, 2009

TOL NAIK KE TARAK NAIK KER SAPA UNTUNG?

TOL NAIK!!!

Heboh satu Malaya 5 tol terpaksa dinaikkan sebab sudah termaktub dalam perjanjian dengan syarikat yang pegang konsesi tol, Bertanya sekalian hamba rakyat wajarkah tol dinaikkan ditengah negara mula merasa tempias kemelesetan ekonomi.

BEBAN KEPADA RAKYAT

Maka berkatalah mantan Menteri Datuk Seri Azmi Khalid, kenaikan tol ni akan membuatkan rakyat terasa bebannya. Berkata lagi dia “kalau dia pun yang berulang balik terasa bebannya inikan rakyat biasa”. Dulu jadi menteri tak pernah rasa kena bayar tol main redah jer palang tol tu dengan kereta rasmi kerajaan.

Rata-rata berpendapat kenaikan tol telah membebankan rakyat. Kenaikan tidak sesuai pada masanya. Nasib baik juga ekonomi meleset sebab kalau ekonomi baik maka tol pun boleh dinaikkan

MENTERI KABINET DAN PM TERKEJUT

Puak menteri yang jaga Malaya sekaliannya terkejut dengan pengumuman kenaikan tol. Dikatakan tidak sesuai dengan masanya. Perdana Menteri pun turut sama terkejut. Tapi hamba rakyat tercengang tak kan laa menteri kabinet dan Perdana Menteri tidak tahu langsung tol akan naik. Tidak bincang dalam mesyuarat kabinet ker? Atau tidak semak ker laporan dari syarikat penjaga tol bila tol akan dinaikkan. Perdana Menteri kata perbincangan 2-3 minggu lepas masa tu ekonomi tak teruk lagi. Aduss!! Pak Menteri dan Perdana Menteri tidak boleh ramal keadaan ekonomi ke? Tak kan la para Menteri yang bijak pandai tak boleh nak agak keadaan dan kesan ekonomi semasa? Tapi tak tahu la kalau tengok semua orang terkejut maka puak-puak menteri pun sama-sama terkejut. Berlakon terkejut ker? Kalau berlakon terkejut nampaknya puak menteri ada bakat jadi pelakon.

TANGGUH NAIK

Selepas semua orang terkejut, PM dan Menteri terkejut tapi tidak pasti buat-buat atau betul-betul terkejut akhirnya keputusan untuk naikkan tol ditangguhkan. Kerajaan akan bayar pampasan kepada syarikat jaga tol, Syarikat jaga tol jugak yang untung, tapi puak TV akan cakap kerajaan ada sekarang kerajaan yang prihatin. Tak sanggup tengok rakyat susah maka dibayar pampasan bagi pihak rakyat. Rakyat Malaysia tepuk tangan.

Tapi harus diingat kenaikan itu ditangguh sementara, lepas ni ekonomi baik maka tidak laa mustahil tol pun boleh dinaikkan. Syarikat jaga tol jugak tersenyum sebab tetap dapat duit.

No comments:

Post a Comment