Tuesday, February 10, 2009

Kenapa Perlu Pas Sertai Umno

Berita melaporkan kenyataan calon ketua pemuda Umno Malaysia, Dato Mukhriz Tun Mahathir yang menyarankan bahawa perlunya Pas menyertai Umno dan kenyataan ini dikhususkan di negeri Perak kononnya untuk mewujudkan pentadbiran yang lebih kukuh. Sebelum ini dah heboh satu Malaya bahawa ada usaha untuk membawa Pas sekali lagi bergabung dengan Umno dengan hasrat dan cita-cita mengekalkan legasi pemerintahan bangsa Melayu di bumi bertuah ini.

Sebenarnya tidak pelik kalau Umno yang dalam kelemasan cuba berpaut pada sesiapa sahaja untuk menyelamatkan diri tapi terlalu pelik untuk difikirkan kalau Pas cuba untuk selamatkan musuhnya yang selama ini menjadi duri tajam dalam setiap nafas perjuangan parti Islam ini. Orang yang lemas cuba diselamatkan oleh orang yang tidak lemas mungkin menyebabkan orang yang tidak lemas sama-sama lemas. Kalau tidak pun silap-silap yang cuba menyelamatkan orang lemas akan lemas dan yang sepatutnya lemas tidak pulak lemas. Kalau itu terjadi maka petaka besar laa pada Pas.

Kalau orang bertanya kepada aku kenapa Pas susah sangat nak bergabung dengan Umno tapi rela bersama-sama dengan DAP jawapan aku dan aku harap siapa-siapa yang ditanya soalan begini jawab sahaja Orang yang melakukan kesilapan tidak laa bodoh tapi memang bangang pada orang yang melakukan kesilapan sama berulang kali. Pada orang Pas yang bersetuju dengan cadangan ini cuba tengok balik apa yang Umno dah buat kepada Pas dari tahun 1951 sampai laaa sekarang.Tak payah aku senaraikan kau orang carilah sendiri.

Pada aku yang tidak laa pandai berpolitik nie DAP tidak pernah tipu Pas tapi banyak kali tegur Pas kerana pendapat mereka tidak sealiran. Biasa laa orang bukan Islam kadang-kadang tidak faham agama kita dan kita kena bagi penerangan sampai laa mereka faham. Tapi yang seagama dengan Pas nie tidak pernah faham tentang perjuangan Pas yang tu aku tak faham. Kalau tak faham sebab baru setahun dua aku boleh terima tapi kalau dan puluhan tahun belum lagi faham perjuangan Pas aku tak tahu nak kata apa dah..

Sudah-sudah laa kalau kalian dengar lagi usul ini atau ada orang yang tak berapa faham nak bagi cadangan usul nie di kedai kopi sambil borak-borak nasihat aku baik kau orang tukar topik yang lagi bagus seperti makanlah buah-buahan tempatan, jaga laa sungai kita dan lain-lain. Naik jemu dah aku dengar Pas bergabung dengan Umno nie naik loya dan kembang tekak nie. Geli lah...

No comments:

Post a Comment