Monday, March 2, 2009

Sidang DUN Perak bawah Pokok

Dilaporkan Sidang DUN tergempar negeri Perak hari ini diadakan di bawah pokok, satu senario yang baru untuk negara kita. Tapi kalau sidang itu sah disisi perlembagaan tak kira dimana ia diadakan. Tapi kalau sidang DUN itu tidak sah dan bercanggah dari sisi undang-undang serta perlembagaan walaupun ianya diadakan di dewan istana sekalipun atauu di Pejabat Majlis Negeri. Jadi sekatan yang dilakukan untuk menghalang ADUN memasuki Dewan Mesyuarat Negeri adalah menjukkan secara tidak langsung bahawa sidang tersebut adalah sah disisi undang-undang dan perlembagaan.

Tapi terkenang juga aku pada kisah Laksamana Do Re Mi, yang mana kerajaan Pasir Dua Butir di bawah pokok.

Mi: "Itu kedai jual aiskrim laa",
Re :"Cheh, mana ada orang jual aiskrim tengah padang pasir ini."
Do: "Aku fikir itu istana raja."

Re : " Datuk kenapa datuk tidak melarikan diri bersembunyi? "
Bendahara Pasir Dua Butir : " Kami yang dok tertonggok di sini membuktikan kerajaan Pasir Dua Butir dok ada lagi, kalau tak dengan kami pun dah belah

Begitu laaa lebih kurang dialog dalam cerita tu, aku pun tak berapa ingat, nak tahu dialog tepat kena tanya kawan aku yang memang minat gila dengan filem P. Ramlee. P.Ramlee dah lama cerita kat kita yang tonton filemnya kat mana tempat kerajaan itu ia tetap tidak jadi masalah, selagi ia nya masih ada beroperasi bawah pokok, bermesyuarat bawah pokok tidak jadi apa-apa masalah dan ianya sah disisi perlembagaan.

Tapi ADUN Pakatan Rakyat yang buat sidang tergempar tidak sehingga memakai topi "Fire Bridget" macam kerajaan Pasir Dua Butir. Masih berpakaian rasmi.

Tapi aku masih tertanya-tanya kalau dalam file Laksamana DO RE MI habis bangunan-bangunan istana di kopak oleh Menteri Fasola yang nak berkuasa. tapi dalam kes Perak siapa pulak yang nak berkuasa nie? "ada ke patut? Akal tak der?" " tak patut-tak patut."

No comments:

Post a Comment