Wednesday, February 18, 2009

YB Elizabeth - Siapa Bermoral Siapa yang Tidak

Setelah seminggu tidak berkesempatan untuk mengemaskini blog ini kerana sibuk dengan tugasan harian dan hampir seminggu juga aku kurang prihatin kepada perkembangan politik Malaysia setelah krisis di Perak yang pada aku semakin sejuk - biasalah rakyat Malaysai panasnya bermusim dan bersifat sementara. Namun tiba-tiba politik Malaysia dikejutkan lagi dengan penyebaran gambar bogel Exco Kerajaan Negeri Selangor YB Elizabeth Wong. Mula ramai yang bertanyakan berkenaan kes ini namun pada aku kita jangan mudah melatah tanpa mengetahui kisah dan peristiwa sebenar. Kerana dengar dari cakap-cakap orang atau dapat berita dari sumber yang kita sendiri ragui kesahihannya (utusan, TV3, berita harian) terus kita buat ulasan pada aku kurang bijak. Ini kerana kita perlu dapatkan maklumat dari pelbagai sisi untuk membolehkan kita mengetahui kisah tersebut dengan lebih jelas dan telus.
Kita baca akhbar yang rata-rata menghentam moral YB Eli, ada juga yang minta beliau meletakkan jawatan Exco dan ADUN, dan ada juga yang menyamakan kes ini dengan kes bekas Menteri Kesihatan dulu Chua Soi Lek. Kita manusia yang cerdik akal jangan mudah marah dengan apa yang berlaku dan yang penting jangan mudah sangat melatah dengan isu-isu yang dimainkan oleh akhbar dan tv tapi timbang dengan elok kerana sesungguhnya kita manusia adalah sebaik-baik ciptaan dari Nya yang dianugerahkan akal untuk berfikir mana buruk dan baik mana betul dan mana salah.
Bila aku bertanya kepada kawan karib aku tentang isu ini dia panjang lebar memberi ulasan pada aku bahawa gambar YB Eli ada 2 keping yang mana gambar tersebut adalah gambar beliau sedang tidur dengan posisi intim diatas sofa rumahnya. Aku tanya lagi bogel ke? Kawan aku bagi tahu aku orang bagi tahu dia “mana ada bogel cuma kainnya tersingkap”. Jadi aku terfikir-fikir mana satu betul ni ada setengah kata gambar bogel, ada setengah kata gambar separuh bogel dan ada cakap gambar dalam posisi yang tidak sopan. Pada aku ini masanya kita cuba cari takrifan apa maksud bogel, separuh bogel dan kurang sopan. Pakaian yang macam mana digelar separuh bogel? Perenang di sukan Olimpik tu separuh bogel ker? Pelari marathon wanita pakai pakaian tidak sopan kah? Akhbar pun satu TV pun satu cakaplah betul-betul bogel ke separuh bogel ini tidak kadang-kadang bogel kadang-kadang tidak, aku selak-selak akhbar pun sama la kadang-kadang tulis bogel kadang-kadang tulis separuh bogel.
Selepas itu aku terfikir lagi gambar itu menunjukkan beliau sedang tidur diatas sofa rumahnya dan boleh jadi juga beliau pun tidak sedar yang ada manusia laknat tengah mengambil gambar beliau. Jadi aku terfikir lagi apa masalahnya dengan moral Yb Eli, adakah orang yang bermoral tidak tidur? Tidur, buang air besar, buang air kecil, salin pakaian, mandi bukankah itu perkara rutin yang kita lakukan hari-hari untuk melengkapi kehidupan kita seharian. Malah kalau kita melakukan hubungan intim dengan suami/isteri kita ianya dituntut dan tidak menjejaskan moral kita. Kalau suami isteri berhubungan intim tiba-tiba gambarnya dirakam tanpa pengetahuan mana mungkin suami isteri tersebut dipersalahkan. Orang yang merakam perbuatan tersebut patutnya dipersalahkan dan dituduh tiada moral. Tapi kalau suami/isteri tersebut merakamnya untuk tujuan koleksi peribadi pada aku itu lah manusia yang paling tiada moral. Sama juga dengan gambar bogel yang dirakam sendiri dengan pelbagai aksi untuk koleksi peribadi kononnya kalau jatuh ke tangan manusia durjana maka padan muka kerana kau pun turut sama durjana. Tanggung la sendiri. Lepas tu aku diajukan lagi dengan soalan jadi Chua Soi Lek tak salah ke? Sebab dia pun tidak tahu aksinya dirakam malahnya videonya tidak dirakam atas kerelaannya dan dia pun tidak tahu kewujudan videonya sehingga ianya tersebar. Aku cakap masalahnya aksi beliau itu dengan siapa? Kalau dengan isterinya aku cakap dengan tegas ianya tidak salah, orang yang merakamnya itu yang salah, tapi kalau dengan pasangan yang tidak halal maka pada aku orang beraksi salah, orang yang merakamnya pun tumpang semangkuk salahnya. Kalau dengan pasangan yang halal tapi kau sendiri yang gatal tangan nak merakam dengan alasan koleksi peribadi seperti aku cakap tadi orang yang sebarnya durjana sebab perbuatan durjana kau.
Jadi aku terfikir-fikir apa masalahnya dengan gambar YB Elizabeth ni? Orang pun mendakwa dia rendah moralnya sebab dia membenarkan orang lelaki lain masuk rumahnya, dan ada sesetengah cakap dia melakukan perkara yang tidak bermoral kerana bersekedudukan dengan lelaki bukan mahramnya. Aku jawab dua keping gambar tersebut tidak membuktikan bahawa dia bersekedudukan, gambar pula diambil atas sofa yang pada pemahaman aku kejadian itu diruang tamu bukan dibilik tidur. Kalau ada bukti beliau bersekedudukan maka kemukan dengan bukti lain bukan dengan bukti 2 keping gambar ini. Kalau nak tuduh beliau berzina itu dah teruk, gambar tersebut tidak membuktikan beliau pergi sejauh itu. Cari bukti lain kalau nak tuduh semacam itu. Tapi kalau nak diceritakan pasal bersekedudukan ini kita jangan pulak “double standard” sebab pada aku ada artis kelahiran Malaysia popular di negara luar yang tinggal bersama dengan tunangnya siap dapat title Dato’ lagi. Kenapa rakyat Malaysia tidak mencemuh beliau?
Jadi hingga ke saat ini aku tidak faham apa yang kecoh sangat, kenapa perlu Yb Eli letak jawatan, pada aku dia tidak salah seperti salahnya Chua Soi Lek, Tapi aku hormati sikapnya yang menawarkan diri untuk meletakkan jawatan kerana sayangkan parti. Kepada pimpinan Pakatan Rakyat kalau betul selepas siasatan membuktikan Elizabeth ini teruk moralnya (tapi bukan bersandarkan kepada 2 keping gambar ini cari bukti lain) maka terima perletakan jawatannya dan jangan simpannya dalam parti kerana parti tidak perlukan orang yang buruk moralnya. Pada pihak polis siasat perkara ini dengan bersungguh-sungguh. Kenapa gambarnya boleh tersebar? Siapa yang sebarkan? Paling penting apa tujuan kepada penyebaran gambar ini.Rungkaikan persoalan ini dari sibuk bercerita pasal pilihanraya di Bukit Lanjan.

No comments:

Post a Comment