Saturday, February 14, 2009

Cabaran Pakatan di Bukit Gantang

Setelah lama berteka teki maka terjawab sudah bahawa PRK untuk Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau adalah 7 April 2009, manakala penamaan calonnya adalah pada 29 March 2009 iaitu selepas berakhirnya pemilihan Umno. Pemilihan tarikh tersebut telah menimbulkan pelbagai spekulasi tentang peranan SPR yang dikatakan berpihak kepada BN. Namun kenyataan pengerusinya pemilihan tarikh tersebut adalah untuk memberi kemudahan kepada parti yang bakal bertanding. Jadi sebagai pemerhati politik yang matang janganlah mudah kita melemparkan tuduhan bahawa SPR adalah berpihak.

Namun bukan kisah SPR yang ingin dicoretkan apa yang penting untuk diperhatikan dalam PRK ini adalah cabaran yang bakal diterima oleh Pakatan Rakyat dalam PRK ini, apakah strategi yang bakal diguna pakai oleh BN dan apakah strategi yang sesuai untuk Pakatan bagi menangkis sebarang muslihat dan tipu daya BN. Mengikut pengamatan yang jelas strategi BN bakal tidak berubah seperti pilihanraya dulu-dulu juga cuma apa yang pasti strategi BN dibawah kuasa Dato Jib selaku Pengerusi yang baru tidak boleh dipandang ringan malah mungkin Pakatan akan diserang semahu-mahunya dalam PRK ini. Serangan-serangan yang bakal dilakukan mungkin bertalu-talu akan membuatkan pakatan tidak mampu untuk menarik nafas barang seketika pun.

Apa yang pasti media akan digunakan dengan semahunya untuk merosakkan imej DSAI dengan kata lain 'menjahanamkan' imej Anwar Ibrahim sehingga akan nampak buruk dimata rakyat Malaysia dan Perak. Sebelum ini kita telah biasa dengan imej Anwar yang diburukkan tiap kali menjelang pilihanraya tapi untuk PRK ini mungkin strateginya agak sedikit berlainan, Mungkin imej Anwar akan digambarkan sebagai penderhaka kepada Sultan Perak untuk menimbulkan sentimen benci yang amat kepada Anwar, selain itu Anwar Ibrahim akan dituduh selaku punca kecundangnya kerajaan Pakatan di Perak, selaku pemimpin tiada moral, dan pencetus kepada trend lompat katak. Ini di buat agar penyokong-penyokong DAP dan PAS benci kepada Anwar Ibrahim

Selain itu kritikan Karpal Singh kepada Anwar akan selalu dimainkan di tv, Kritikan Karpal terhadap hukum hudud akan dimainkan untuk menimbulkan kebencian PAS kepada DAP selain daripada pergeseran Karpal dengan anak beranak Lim dalam DAP untuk meruntuhkan keyakinan pengundi Cina kepada DAP. Ini dibuat dalam keadaan yang dipercayai seoalah-olah kita menghadapi perang saraf yang maha hebat. Ini belum termasuk dengan peristiwa kebangkitan rakyat di Kuala Kangsar, tindakan DS Nizar dan pimpinan Pakatan yang lain yang akan dilabelkan sebagai penderhaka. Pada masa yang sama TV akan memaparkan sambutan jubli perak pemerintahan DYMM Sultan Azlan Shah dengan klip-klip video tentang Kesultanan Melayu Perak dan siri-siri kegemilangan yang ditempa sepanjang Sultan Azlan Shah memayungi kerajaan Perak untuk membuatkan rakyat benci kepada penderhaka-penderhaka ini.

Pas dan Pakatan harus sedar kerusi Bukit Gantang adalah kerusi tradisi kepada Umno dan mereka tidak pernah tewas disini sehinggalah PRU ke-12 yang lalu. Jadi perjuangan Pakatan Rakyat disini adalah berat dan besar. Pas boleh lah dilihat selaku 'underdog' sebenarnya dalam PRK ini. Namun kerja keras, perjuangan yang ikhlas dan selalu berdoa adalah kekuatan jentera pilihanraya Pas. Ini harus dicontohi oleh Keadilan dan DAP.

Jika ada orang bertanya setelah melalui segala fitnah, perang saraf yang hebat, hasutan dan ugutan kenapa Pakatan Rakyat tetap menang jawabnya sudah pasti kerana perjuangan ikhlas yang tidak mengharapkan ganjaran material walaupun sesen, sentiasa berdoa, patuh kepada arahan pemimpin dan semangat yang tinggi untuk menang. Ini lah yang tiada dalam BN dan Umno walaupun mereka mencuba sedaya upaya.

1 comment:

  1. Bijok demo ja... kemah ja.

    Tapi kawe ade sedikit komen ja dari segi penulisan demo.
    Actually apa yang demo nok crito tu sebenarnyoh ok doh. Msg tu dah sampai. Tapi demo perlu lebih detail. Penulisan tu mcm ade "skip part" dan lebih kepada percakapan gaya "kelate". That's why mcm ada "skip". Sebab bahasa kelate ni banyak yg main skip2 jer. Sometimes penulisan x bule sama dgn percakapan.
    Ok. Skit je lagi ja. Demo keno enhance skit agi ja. Pahtu kawe cayo demo bule wak buku pulok pahni. Insya Allah fa Insya Allah.

    ReplyDelete