Wednesday, February 11, 2009

Bukit Gantang jadi medan penentu?

Setelah beberapa desakan untuk membubarkan DUN Perak tidak mendapat perkenan ke bawah Duli Sultan Perak akhirnya pengundi di Parlimen bukit Gantang Perak diberi peluang untuk mengundi sekali lagi oleh Allah s.wt berikutan Ahli Parlimen dari Pas Hj Roslan Shaharun yang telah kembali ke rahmatullah. Al-fatihah untuk Allahyarham..

Disaat kemelut politik Perak yang seakan-akan 'meriah' sekarang seluruh rakyat Malaysia tidak sabar-sabar untuk menantikan detik pilihanraya tersebut dan mengetahui keputusannya. Adakah Pakatan Rakyat masih mendapat tempat dihati pengundi Bukit Gantang ataupun sama-sama tumbang seperti mana tumbangnya kerajaan mereka di Perak atau pun Umno dan BN mendapat sedikit nafas untuk terus mengorak langkah dalam politik Malaysia ini atau pun terus tenggelam setelah karam di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu sebelum ini. Menarik untuk kita perhatikan.

Semalam dalam Astro Awani ada berita mengatakan bahawa Bukit Gantang menjadi penentu keadaan di Perak.. Besar sungguh tanggungjawab pengundi di Bukit Gantang kali ni.. Bukan calang-calang tanggungjawab, tapi betul ker jadi penentu? Kalau jadi penentu, penentu apa sebenarnya..

Adakah kalau BN menang kali ini pemimpin BN boleh mendabik dada mengatakan sokongan rakyat telah kembali kepadanya? Yer betul pemimpin Umno dan BN dengan media yang dikuasai akan merayakan kemenangan ini dengan penuh semangat, Sokongan rakyat sudah kembali dan bakal PM kita akan senyum sampai ke telinga. Umno telah pulih, kita telah buat perubahan dan rakyat yakin dengan reform yang kita lakukan.. Itu lah kata-kata yang akan diucapkan oleh pemimpin BN kalau menang di Bukit Gantang, Tak percaya? Tengok la KALAU mereka menang.

Tapi kalau lah BN tetap kalah maka ucapan yang bakal keluar dari mulut mereka 'pilihanraya ini tidak menentukan nasib siapa-siapa pun", "Memang ini kerusi PAS sebelum ini jadi kita bertanding sebagai bukan pilihan dan kita tidak mengharap kemenangan pun". Jadi sekarang apa yang penentunya?. Keputusan sama ada ia jadi penentu atau tidak bergantung kepada keputusan pilihanraya itu sendiri kalau BN menang ya ia dikatakan menjadi penentu kepada kebangkitan BN tapi kalau BN tetap kalah pilihanraya ini maka pilihanraya ini dikatakan tidak menunjukkan apa-apa isyarat pun kepada BN. Masih dengan denied syndrom.. Tapi sejak kebelakangan ini syndrom ini makin teruk.

Penentu atau tidak ia tetap tidak membawa apa-apa untung kepada PAS dan Pakatan Rakyat, Kalau BN menang pemimpin BN akan kata rakyat Perak bersetuju dengan MB baru dan kerajaan haram yang baru, Jadi pemilihan Dato Dr Zambry di persetujui oleh rakyat Perak, Tapi kalau PAS dan Pakatan Rakyat yang menang ia tetap tidak merubah apa-apa pun. Terfikir jugak dalam hati kecil ni kalau lah pilihanraya di Bukit Gantang boleh jadi penentu kepada MB mana yang sepatutnya menerajui Perak.. Kalau BN menang maka MB kerajaan haram tersebut boleh laa terus jadi MB sebab memang dia dah angkat sumpah pun tapi kalau BN kalah sanggupkah mereka berkata "Nampaknya rakyat Perak tak mahukan kita jadi saya letak jawatan, Dato Seri Nizar boleh laa kembali semula ke jawatannya (sebab MB Nizar pun dan angkat sumpah jadi MB) .

Kalau itu terjadi baru laa boleh kita berkata sememangnya Bukit Gantang menjadi penentu di Perak...

No comments:

Post a Comment