Saturday, April 11, 2009

Tugas Seterusnya Pakatan

Sekali lagi Pakatan Rakyat mencatat kejayaan yang gemilang untuk terus mendapat tempat di dewan hati rakyat di Semenanjung Malaysia. Kemenangan Pakatan yang diwakili oleh Pas di Bukit Gantang terasa sungguh lazat dan cukup puas rasanya. Bukan setakat dengan pertambahan majoiti yang hampir sekali ganda berbanding PRU 12 dulu, tapi kemenangan Pas dan Dato’ Seri Ir Nizar tatkala Perak dilanda krisis politik dan perlembagaan yang mana dianggap satu referendum membantah tindakan Dato Seri Najib merampas kerajaan Perak dari Pakatan Rakyat, selain itu juga kemenagan pakatan kali ini dikala BN telah bertukar kepimpinan dan dianggap kuat selepas melalui kursus motivasi pada perhimpunan Agung baru-baru ini menunjukkan bahawa rakyat masih lagi bersama-sama Pakatan Rakyat dan tidak mudah untuk terus dilunakkan BN kali ini walaupun dengan pimpinan baru dan moto baru untuk memohon restu rakyat.
Bertitik tolak dari pilihanraya kecil di dua bukit dan satu batang ini, seolah-olah ada sinar harapan untuk Pakatan Rakyat mencatat kemenangan yang lebih gemilang pada PRU 13 nanti. Nampaknya gabungan atau grand Coalition parti pembangkang ini terus menjadi pilihan terbaik rakyat sebagai alternative kepada Barisan Nasional. Mula dari sekarang terus utuhkan perpaduan diantara PKR, PAS dan DAP dan mula bergerak sebagai sebuah parti pemerintah. Usaha keras dan penyusunan strategi perlu dimulakan sekarang untuk menawan rakyat Malaysia agar beruapaya memerintah pada PRU-13 nanti. Tindakan yang difikirkan wajar dilakukan dengan kadar segera adalah dengan penubuhan kabinet bayangan. Penubuhan kabinet bayangan juga adalah satu menefestasi kepada usaha yang bersungguh-sungguh Pakatan Rakyat untuk menawan hati rakyat Malaysia. Ianya juga menunjukkan kepada rakyat Malaysia bahawa gabungan ini adalah gabungan yang cukup utuh, kuat, erat dan penuh semangat kerjasama. Tertubuhnya kabinet bayangan ini akan memberi peluang dan ruang kepada rakyat Malaysia untuk menilai kemampuan Pakatan Rakyat andaikata diberi peluang berkuasa di negara ini. Rakyat akan menilai kabinet mana yang lebih hebat, lebih mantap dan lebih mampu membawa aspirasi rakyat. Jangan takut dengan kouta kaum-kaum tertentu kerana percayalah rakyat Malaysia makin lama makin sudah melupakan politik perkauman cuma perlu untuk memuaskan hati 3 parti gabungan tersebut.
Namun apa yang pasti kabinet bayangan ini tidak harus main tangkap muat. Perlu ada perbincangan yang luas dan mendalam dari ketiga-tiga gabungan tersebut. Orang-orang yang diberi kepercayaan perlulah betul-betul layak dan mempunyai kreadibiliti yang tidak boleh dipertikaikan lagi oleh mana-mana pihak. Percayalah dari segi kualiti yang ada pemimpin pakatan rakyat jauh lebih mendahului berbanding BN. Anwar Ibrahim, Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Saifudin Nasution di pihak PKR, Haji Hadi, Dr. Mujahid, Dr Dzulkefli, Ir Nizar, Dr Hatta Ramli, Dr Mariah, Dr Lolo’ di pihak PAS serta Lim Kit Siang, Lim Guang Eng, Terresa Kok, Dato’ Ngeh dari DAP, apa kurangnya PR kepada rakyat Malaysia. Dengan pengalaman yang ada kepada DSAI, LKS, TGHH selaku tiga nakhoda kepada 3 parti pembangkang tersebut insya Allah kita ada upaya untuk mentadbir negara.

2 comments:

  1. akum.. betul ke orang kata Lim Kit siang tu bekas setiusaha le kuan yew

    ReplyDelete
  2. akum...betul ke orang cakap yang lim kit siang tu bekas setiusaha lee kuan yew

    ReplyDelete