Friday, April 17, 2009

PRK Lagi Sekali

Penat lelah semasa pilihanraya 2 bukit 1 batang belum lagi selesai tiba-tiba ada lagi pilihanraya kecil bakal diadakan. Kali ini pertarungannya di DUN Penanti di kawasan Parlimen Permatang Pauh. Taikh tak umum lagi tapi gendang dan semboyan perang dan berbunyi, serangan psikologi dan mula dan seperti biasa TV 3 suku dan Utusan Meloya menjadi alat untuk menggerakkan perang ini.
Di pejabat aku sekarang kawan-kawan aku mula bermesyuarat dan isinya adalah seperti apa yang PM dan pak Menterinya keluhkan sebab banyak sangat pilihanraya, membazir, agenda dan muslihat Anwar la dan macam-macam lagi. Seperti biasa di pejabat aku juga menyokong cakap-cakap seperti ini. Mereka kata banyak sangat pilihanraya dan ianyha satu pembaziran kepada negara ini
Tapi dalam sibuk-sibuk jadi 'ahli mesyuarat dewan' tu tiba-tiba seorang kawan aku kata "macam nilah baru meriah Malaysia" ada yang tak puas hati bertanya "kau tak penat ker pilihanraya banyak sangat", kawan aku yang aku namakan A dengan selamba jer cakap " Alah banyak pun tak ada kaitan dengan kau pun, macamlah kau ambil berat sangat pasal politik di Malaysia", kawan aku yang tidak puas hati tadi terus diam, A sambung lagi " ada pilihanraya laa seronok kalau boleh aku nak tempat aku hari-hari ada pilihanraya sebab dapat jalan baru, atap rumah baru, dapat duit, nak mintak apa-apa pun senang dan isteri aku boleh bukak gerai kat tempat-tempat ceramah, masyuk tu".
Semua yang dengar gelak jer dan menanggukkan kepala tanda setuju, aku tersenyum dan mengiyakan kata-kata kawan aku tu. Kadang-kadang kalau kita tanya pada sesetengah orang yang sebelum ni tak pernah ambil berat pasal politik dan pilihanraya tiba-tiba jer mereka nie jadi jaguh utama menceritakan pasal pembaziran la, politik tidak stabil laa macam-macam la. Tapi kalau tanya pada orang yang tahu manfaatnya mereka tidak menolak pilihanraya malah mengharapkan ada pilihanraya setiap hari. Meriahnya macam pesta muda mudi rasanya.

1 comment:

  1. PRK MENJANA EKONOMI NEGARA....PALING UNTUNG SEKALI KEDAI MASYARAKAT MAJMUK LA..BANYAK ISU HANGAT..PAK DOL KEKE...YANG BESTNYA PULAK TAK KAN PAK HAJI NAK MENIPU PULAK..AKU KENAL LAMA DIA NIE...

    ReplyDelete